به روی دیوار مطب یک دندانپزشک، شعاری به این مضمون نصب شده بود یا نخ دندان یا مردن، کدام را انتخاب می کنید؟
اگر چه باور این سخن مشکل است اما محققین ثابت کرده اند که این شعار گفتهای بی محتوا نیست و اصلا جنبهی شوخی ندارد. در واقع هر گونه عفونت در ناحیه دهان به ویژه عفونت ناشی از بیماریهای پیرامون دندان و لثه و چرکی که بین فاصله دندان و لثه تجمع میکند، می تواند وارد جریان خون شده و در نهایت سبب سکته قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ شود. آری! امروزه دندانپزشکی فن و مهارت کشیدن دندان یا ساخت دندان مصنوعی با روشهای ابتدایی نیست بلکه دانشی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تأمین میکند. همچنین به یاری این علم میتوان بسیای از بیماریها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.
رشتهی دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوهی رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماریهای دهان و دندان را آموزش میدهد. این مقطع دارای دو دورهی مجزای ۲ و ۴ ساله است. که در ۲ سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، آناتومی، بافتشناسی، فیزیولوژی، ژنتیک میکروبشناسی و ایمنیشناسی را میگذرانند و بعد از ۲ سال وارد دورهی تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینهی آسیبشناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت، پریودنتولوژی، ترمیمی و مواد دندانی، بیماریهای دهان و دندان، جراحی دهان و فک و صورت دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت میگذرانند، و در نهایت میتوانند بیماریهای دهان و دندان را تشخیص داده و در حد یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آنها اقدام کنند.
یک دندانپزشک عمومی با بینش هنری، کارش را آغاز و به پایان میرساند. چرا که او در هنگام تراش دندان، ردیف کردن، ساخت و ترمیم دندان و موارد دیگر باید از خلاقیت هنری خویش بهره برده و دارای نگرش کارشناسانه هنری باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید از دستهایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد. در نهایت می توان گفت که هر آنچه یک دانشآموز در درس زیستشناسی در دوره دبیرستان یاد می گیرد، به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد.
دروس پایه:
فیزیک پزشکی، بیوشیمی نظری، بیوشیمی عملی، آناتومی نظری آناتومی عملی، بافت شناسی انسانی نظری، بافت شناسی انسانی عملی، فیزیولوژی نظری، فیزیولوژی عملی، ژنتیک انسانی جنین شناسی عمومی، میکروب شناسی نظری، میکروب شناسی عملی، ایمنی شناسی نظری، ایمنی شناسی عملی، آسیب شناسی عمومی، آمار پزشکی و دندانپزشکی و روش تحقیق، بهداشت عمومی و اکولوژی محیط زیست
دروس تخصصی:
کالبدشناسی و مورفولوژی دندان، پروتز کامل، مواد دندانی رادیولوژی دهان، فارماکولوژی، جنین و بافت شناسی فک و دهان آسیب شناسی، پروتز ثابت، پروتز پارسیل، دندانپزشکی ترمیمی بیماری های دهان و تشخیص، پریودنتولوژی، جراحی فک و دهان اندودنتیکس، بهداشت دهان و پیشگیری، تغذیه، بیماری های درونی ارتودنسی، گوش و حلق و بینی، بیماریهای روانی، دندانپزشکی کودکان، نظام پزشکی و طب قانونی، دندانپزشکی جامعه نگر، بیولوژی دهان، سمینار آسیب شناسی
در سال های اخیر تعداد دندانپزشکان به نسبت جمعیت کشور افزایش زیادی داشته است. به حدی که در شهرهای بزرگ این عدد به میزان استاندارد جهانی رسیده است. به عبارتی فرصتهای شغلی برای دندانپزشک در این شهرها بسیار محدود میباشد. البته در شهرهای کوچک اینطور نبوده و بازار کار خوبی برای دندانپزشکان وجود دارد. اما در کل طبق بررسیها و پیشبینیهای جوامع علمی خارج از ایران، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازهای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشتهی دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا میکند. درآمد دندانپزشک با توجه به محل و شرایط کار متفاوت است. آنهایی که در بخش دولتی کار میکنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت میکنند. آنهایی که در کلینیکهای خصوصی کار میکنند، درآمد بالاتری دارند. در کلینیکها معمولا روال بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حقالعمل می گیرند.
امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع فوق تخصص وجود دارد.
برخی از گرایشهای این رشته در دکترای تخصصی عبارتند از:
آسیبشناسی دهان و فک
آناتومی دندان
ارتودنسی
بهداشت دهان و دندان
پروتز ثابت و اکلوژن
جراحی لثه
درمان ریشه
اطفال
پاتولوژي دهان و فک