حقوق

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته‏‏ های داوطلبان گروه علوم انسانی است. دامنه گرایش ‏ها‏ی رشته حقوق گسترده و در کلیه روابط زندگی امروز قابل ملاحظه است. این روابط می‏تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف است و یا روابط خصوصی مردم را در برمی‏ گیرد که حقوق خصوصی نامیده می ‏شود.

حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه ‏گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور است، می ‏شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‏پردازد که مهم‏ترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که از آن جمله می‏ توان به اموال، مالکیت، قراردادها، مسئولیت‏‏هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‏‏ شوند برایشان به وجود می‏‏آید مثل مسئولیت ناشی از حوادث، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و ده‏ها مورد دیگر اشاره کرد.

هم‏چنین شاخه‏ای از حقوق به روابط بین ‏المللی می‏‏پردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین‏ الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‏‏شود که حقوق روابط بین‏ الملل عمومی به روابط بین دولت‏ها و سازمان‏های بین‏ المللی می‏‏ پردازد.

توانایی های لازم:

قدرت تحلیل شرایط مختلف و بالا بودن خلاقیت ذهنی

آشنایی با اطلاعات به روز روان‏شناسی، جامعه شناسی، علوم فلسفی

جسارت و اعتماد به نفس بالا

قدرت فن بیان

تسلط بالا بر منطق اقنایی و خطابی جهت به‏ کار‏گیری در جلسات حقوقی

متقاعد سازی و مذاکره

مدیریت زمان

برخی از درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل:

آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین‏ المللی عمومی، حقوق سازمان ‏های بین ‏المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین ‏المللی خصوصی. تسلط بر زبان عربی و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می‏‏شود.

آینده شغلی و تحصیلی:

گرایش‏های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد:

گرایش حقوق خصوصی/ گرایش حقوق ارتباطات/ گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک/ گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری/ گرایش حقوق بین‏الملل/ گرایش حقوق جزا و جرم شناسی/ گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان/ گرایش حقوق عمومی/ گرایش حقوق نفت و گاز/ گرایش حقوق بشر/ گرایش حقوق مالکیت فکری/ گرایش حقوق اقتصادی/ گرایش حقوق دادرسی اداری/ گرایش حقوق محیط زیست/ گرایش حقوق تجارت بین‏الملل/ گرایش حقوق خانواده/ گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین‏المللی/ گرایش حقوق شرکت‏های تجاری/ گرایش مدیریت دادگستری/ گرایش مدیریت نظارت و بازرسی/ گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی/ گرایش حقوق حمل و نقل/ گرایش حقوق سردفتری/ گرایش حقوق مالی/ گرایش اقتصادی/ گرایش فقه و حقوق جزا/ گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

گرایش‏های رشته حقوق در مقطع دکترا:

گرایش حقوق عمومی/ گرایش حقوق جزا و جرم شناسی/ گرایش حقوق بین‏الملل عمومی/ گرایش حقوق خصوصی/ گرایش حقوق نفت و گاز/ گرایش فقه و حقوق جزا

از بهترین کارهایی که فارغ‏ التحصیلان رشته حقوق می‏توانند در آن به کار کردن بپردازند وکالت است که نیازمند گذراندن آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده وکالت است. بعد از این که فرد در آزمون قضاوت شرکت کرد و مصاحبه شفاهی را قبول شد می‏تواند با استفاده از آزمون‏های استخدامی در اداره‏های مختلف مشغول به کار شود.

به علت ازدیاد فارغ ‏التحصیلان در این رشته در حال حاضر شاغل شدن کار آسانی نیست و با محدودیت‌های زیادی مواجه است. اما اگر دانشجویی در کار خود بسیار خوب و توانمند ظاهر شود می‏تواند به شاغل شدن در دادگستری و مشاور حقوقی بانک، شهرداری و شرکت‏های مختلف امید داشته باشد. شخصی که در آزمون ورودی کانون وکلا قبول شود بعد از این که دو سال کار‏آموزی را با موفقیت سپری کند می‏تواند پروانه وکالت گرفته و دفتر وکالت تأسیس کند و هم‏چنین اگر مدرک دکترای معتبری از دانشگاه دریافت کنند می‌توانند این رشته را در دانشگاه‏ها تدریس کنند.