موبایل بلای جان دانش‌آموزان…

انجام دادن یک مطالعه‌ی با کیفیت، شرایطی نیاز دارد که یکی از آن‌ها محیط مطالعه است. باید فضای مناسبی داشته باشید تا در زمان مطالعه، باعث حواس‌پرتی شما نشود.

تلفن همراه یکی از عوامل موثر در حواس‌پرتی دانش‌آموزان است. شاید بارها این جمله را با خود گفته‌اید: «یک ساعت دیگر شروع می‌کنم» و ناگهان نگاه می‌کنید که یک روز کامل را از دست داده‌اید.

وقتی که درس می‌خوانید، باید تمام توجه‌تان به کار پیش‌رویتان باشد. اگر توجه شما بین درس و کارِ دیگری مثل گوشی تلفن همراه تقسیم شود، نمی‌توانید اطلاعات زیادی را در ذهن خود جای دهید. از آن مهم‌تر آثار دیگری مانند سردرد، خستگی، مشکل در تمرکز، اختلال در حافظه و… در اثر استفاده‌ی مداوم از گوشی تلفن همراه برایتان به وجود خواهد آمد.

در برخی موارد، در دبیرستان‌ها، تلفن همراه را به عنوان یک وسیله‌ی کمک آموزشی مورد استفاده قرار می‌دهند و سوالات و تست‌های مختلف را از این طریق در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهند و حتی بعضی از آزمون‌ها نیز از طریق تلفن همراه، از دانش‌آموز گرفته می‌شود اما چون نمی‌توان به طور کامل استفاده‌ی دانش‌آموزان از تلفن همراه را کنترل کرد،‌ اثرات سوء آن، نکات مثبت آن را خنثی می‌کند.

این روزها همه‌ی افراد، گوشی‌های خود را همیشه در دست دارند و حتی شب‌ها زیر سر خود می‌گذارند. این کار نه تنها از نظر پزشکی مضر است، بلکه باعث اختلال در کار هورمون خواب می‌شود و خواب شما را سخت می‌کند. این در حالی است که مغز شما دارد به شدت تلاش می‌کند تا اطلاعات را پردازش و طبقه‌بندی کند.

اگر اصرار بر استفاده از تلفن همراه دارید، آلارمی برای یادآوری زمانِ ماندن در اینترنت برای خود قرار دهید زیرا ممکن است به راحتی حساب زمان از دست شما در برود. از دوستانتان بخواهید که فقط در زمان‌های مشخص با شما تماس بگیرند و تا جایی که ممکن است زنگ خور خود را کاهش دهید. یادتان باشد که ما باید از پیشرفت و تکنولوژی برای پیشرفت و رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم نه این که استفاده از آن‌ها باعث شود سرعت ما در رسیدن به اهدافمان کند شود. اگر واقعا می‌خواهید که به طور جدی درس بخوانید، بیش از این وقت را تلف نکنید. گوشی موبایل خود را کنار بگذارید، یک جای خلوت انتخاب کنید و مشغول مطالعه شوید.