معروفترین تعریف درباره ی یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در توان رفتاری که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ میدهد. این تعریف را با دقت بیشتری بررسی میکنیم. نخست اینکه یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد. یادگیرنده قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمیتوانست آن را انجام دهد. دوم اینکه تغیر رفتار نسبتاً پایدار است یعنی نه موقتی نه ثابت. سوم تغییر در رفتار الزاماً نباید بلافاصله بعد از تجربه یادگیری رخ دهد. چهارم تغیر در رفتار از تجربه تمرین ناشی میشود. پنجم تجربه یا تمرین باید تقویت شود.
یک داوطلب کنکوری زمانی یادگیری را تجربه میکند که به تسلط خوبی از آن مطلب رسیده باشد و در خروجی های یادگیری که از خود میگیرد عملکرد و درصد قابل قبولی داشته باشد. وقتی یادگیری واقعی صورت گرفته باشد. فرد ممکن است کمی فراموش کند که با دوره به یاد آورد ولی چیزی را به شکل کامل فراموش نمی کند و در دام طراح سوال نمی افتد و در آزمون تعداد سوالات غلطش بسیار کم است.
یادگیری اگر به شکل واقعی خود اتفاق افتاده باشد به معنی تمام شدن کار نیست بلکه همانطور که در تعریف اصلی آن گفتیم نیاز به تمرین و تکرار دارد تا تقویت شود. پس برای رسیدن به سرحد یادگیری همواره باید آن را رشد و پرورش دهیم.
یادگیری زدایی
پژوهشگران میگویند فرایند یادگیری بیش از اکتساب دانش جدید است و همواره با یادگیری زدایی دانش قدیمی اتفاق میافتد. باتوجه به این موضوع، بدیهی است که بحث یادگیری زدایی با یادگیری شروع شود. یادگیری زدایی تغیر ساختارهای دانش فردی است. تغییر بنیانی در فهم و ادراک و فرآیند حذف باورهای پایدار. هدربرگ میگوید: یادگیری زدایی، فرآیند کاهش یا حذف عادت یا دانش قبلی است. در عین حال باز و گشوده بودن نسبت به آموختن آنچه جدید و تازه است.به عبارت دیگر رهایی از دانستگی و خلق فضای تازه برای یادگیری امور جدید، باید از آنچه کهنه است رها شد تا بتوان برای نو جا گشود. افراد یاد می گیرند تا خود را با رویه های جدید انطباق دهند. بنابراین دو حالت است، در حالت نخست یادگیری و یادگیری زدایی به طور همزمان روی میدهد یا در حالت دوم یادگیری از یادگیری زدایی پیروی میکند.ماهرگز نمیخواهیم تا تجربه ها را زنده کنیم و هدف این نیست که تجربه های ضروری زندگی یادگیری زدایی شوند، بلکه هدف ایجاد آگاهی از مقابله گذشته با آینده و پارادایم ها یا اعتقادات جدید است که در مغایرت با آنچه در گذشته شکل گرفته، درحال تکوین است. در مواجه با ناشناخته ها است که یادگیری زدایی رخ میدهد.در این حالت یادگیری زدایی زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم میکند.
نوع تغییر | ویژگی |
یادگیری | حفظ و افزایش ساختارهای دانش موجود |
یادگیری دوباره | جایگزین ساختارهای دانش بیرونی با درونی |
یادگیری زدایی | ایجاد و تغیر در ساختارهای دانش موجود |
برای بهتر آشنا شدن مفاهیم جدول بالا به مثال زیر توجه کنید. درگام اول پس ازتمرکز دقیق و مطالعه با کیفیت بر روی مبحث مورد نظرمون یادگیری اتفاق میافتد و با تمرین و تکرار یادگیری دوباره صورت میگیرد و زمانی که ما آزمون میدهیم و تصحیح میکنیم و ایرادات مطالعه ی خود در می آوریم و دوباره برمیگردیم به کتاب درسی یا جزوه، اینجاست که یادگیری زدایی اتفاق می افتد. چه قدر جالب که مراحل یادگیری را بدانیم و گام به گام علمی رفتار کنیم.این فرایندی است که سال ها ذهن ما به طور خودکار اگر ما خللی در آن ایجاد نکنیم آن را انجام می دهد.
شاخص های که یادگیری را نشان می دهد:
جدول زیر به خوبی نشان دهنده تاثیر یادگیری در عمل و یادگیری تجربی هست. پس دانش آموزانی که فقط حفظ میکنند و تحلیل نمیکنند در واقع وارد مثلث یادگیری نمی شوند یا فقط 20 درصد در یادگیری سهیم می شوند و خلا این 80 دصد دقیقا زمانی که بین دو گزینه شک میکنید و گزینه غلط را انتخاب می کنید یا زمانی که صورت سوال آشناست ولی پاسخ سوال را نمی دانید، خودش را ظاهر میکند.