مهندسی برق

مهندسي برق زیرمجموعه‌ای از مهندسی است که به مطالعه و کاربردهای مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازد؛ یا به عبارت دیگر به بررسی و تحلیل ریاضی پدیده‌های فیزیکی که به نحوی به بارهای الکتریکی و حرکت و آثار آن مربوط می‌شود می پردازد.

تاریخچه رشته‌ی مهندسی برق از آزمایش‌های فارادی و تسلا شروع شده است. در اوایل قرن هفدهم الکتریسیته یکی از موضوعات جذاب علمی بوده ‌است. یکی از اولین مهندسین برق ویلیام گیلبرت می‌باشد که اولین وسیله اندازه‌گیری الکتریسیته یا الکتروسکوپ را طراحی کرد. از حدود سال ۱۸۸۵ برخی دانشگاه‌ها و موسسات فناوری مانند دانشگاه کرنل یا موسسه فناوری ماساچوست، رشته کارشناسی مهندسی برق را ایجاد نمودند. دانشگاه فنی دارمشتات اولین دانشگاهی بود که در سال ۱۸۸۲ دانشکده مهندسی برق را ایجاد کرد و پس از آن دانشگاه کرنل و دیگر دانشگاه ها این رشته را ارائه نمودند.

توانایی های لازم:

مهندسی برق نیز مانند مابقی رشته‌های مهندسی بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات استوار است و هرچه دانشجویان بهتر این مفاهیم را درک کنند، می توانند مهندس بهتری باشند. دانشجوی برق باید ذهنی خلاق و تحلیل گر داشته باشد. همچنین به کار با وسایل برقی علاقه داشته باشد چون گاهی اوقات دانشجویانی وارد این رشته می شوند که در ریاضی و فیزیک قوی هستند اما در کارهای عملی ضعیف اند.

برخی از درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل:

ماشین های الکتریکی تخصصی، حفاظت و رله، تأسیسات، تولید و نیروگاه، عایق و فشار قوی، ماشین های مخصوص، فیزیک مدرن، فیزیک الکترونیک،‌ تکنیک پالس، معماری کامپیوتر، مدارهای مخابراتی، مخابرات، میدان ها و موج ها، آنتن، ماکروویو، سیستم های انتقال،‌ اصول میکروکامپیوتر

آینده ی شغلی و تحصیلی:

فضای کار برای مهندسین برق در بسياري از صنايع و مکان ها فراهم می باشد و جزء حیاتی ترین و موثرترین مشاغل در هر فضای صنعتی محسوب می شود.

در زمینه های مختلف مهندسی برق شرکت های دانش بنیان متعددی در کشورمان در حال فعالیت هستند که در عرصه‌های متنوعی از فن آوری‌های روز دنیا حرف اول را در منطقه می زنند. به همین دلیل می توان گفت زمینه کار آفرینی برای افرادی که توانایی ایده پردازی بالایی دارند به اندازه کافی وجود دارد.

مراکز محل فعالیت غیر مستقل:

انواع کارخانجات (سيمان ، خودروسازي ، ذوب آهن و …) /  صنايع نظامي و دفاعي / کارگاه هاي توليدي / نيروگاه ها

سازمان هاي حوزه هاي مخابراتي / شرکت هاي خصوصي و دولتي صنعت برق

مراکز محل فعالیت مستقل:

تأسيس شرکت خصوصي و راه اندازي کسب و کار در حوزه صنعت برق

گرایش های ادامه تحصیل:

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی برق می‌تواند در گرایشات زیر یا رشته‌ای که برق زیر مجموعه‌ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل دهد.

گرایش‌های کارشناسی ارشد:

مخابرات :  گرایش میدان ، سیستم ، مخابرات نوری ، مخابرات امن و رمز نگاری ، شبکه های مخابراتی

الکترونیک : گرایش طراحی مدارات مجتمع خطی، سیستم­های الکترونیک دیجیتال ، افزاره­ های میکرو و نانوالکترونیک

قدرت : گرایش سیستم‌هاي قدرت، الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی، برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های انرژی، سامانه‌­های برقی حمل و نقل

مکاترونیک

کنترل

گرایش های دکتری :

در مقطع دکترای تخصصی در هر یک از زیرشاخه‌های تخصصی‌تر گرایش‌های یاد شده در زیر می‌توان واحدهای مورد نیاز را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد.

مخابرات :  گرایش میدان ، سیستم ، مخابرات نوری ، مخابرات امن و رمز نگاری ، شبکه های مخابراتی

الکترونیک : گرایش طراحی مدارات مجتمع خطی ، سیستم­های الکترونیک دیجیتال ، افزاره­ های میکرو و نانوالکترونیک

قدرت : گرایش سیستم هاي قدرت ، الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی ، برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی ، سامانه ­های برقی حمل و نقل

مکاترونیک

کنترل