جهانگردی در سیستم نوین آموزشی

فنلاند؛ رویکرد آموزشیِ مهارت محور

  1. آموزش در فنلاند، دانش آموز محور است.
  2. در فنلاند محتوای درسی واحدی به مدارس اعلام نمی‌شود و تنها یک چهارچوب کلی به مدارس برای تدریس داده می شود.
  3. معلمان هر مدرسه می‌توانند محتوایی که خودشان مناسب می‌دانند را بر مبنای این چهارچوب طراحی و آموزش دهند.
  4. در آزمون جهانی “برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزان” فنلاند همیشه بالاترین رتبه را دارد.
  5. شیوه های سنتی آموزش اخیرا در این کشور تغییر کرده است.اولویت این رویکرد آموزشی جدید، آموزش مهارتهایی همچون مهارتهای مربوط به فناوری اطلاعات و مخابرات، مهارتهایی برای زندگی حرفه ای و توان تطبیق با محیط های چندفرهنگی است
  6. مشاور آموزشی در هیئت آموزش ملی فنلاند می گوید: «دنیای پیرامون ما در حال تغییر است. فکر می کنیم که این دگرگونی ها بر یادگیری و فضای زندگی دانش آموز تأثیر دارد. بنابراین به این فکر می کنیم که جوانان ما در آینده به چه مهارتهایی نیاز خواهند داشت.

ژاپن، اصلاحات آموزشی در راستای جهانی شدن

  1. نزدیک شصت سال است که در ژاپن تأکید نظام آموزشی بر محفوظات است و ضعف بزرگ این سیستم آموزشی یادگیری زبانهای خارجی بوده است.
  2. موفقیت اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بر پایه سیستم آموزشی صورت گرفت که طبق این تعلیمات سخت گیرانه دانش آموز خوب، دانش آموزی بود که همه چیز را خوب حفظ می کرد، ساکت می ماند و حرف معلم را قطع نمی کرد اما پس از دو دهه افت اقتصادی، دولت دست به اصلاحات زده است.
  3. هدف از این اصلاحات تربیت شهروندهای جهان و افراد آزاداندیش است.
  4. عملکرد دانش‌آموزان در هر سه ماه  بر اساس معیارهای هر مدرسه ارزیابی می‌شود. 
  5. به شدت در زمینه مهارت فردی روی  دانش آموزان کار می کنند.

کره، مدارس  کیفیت محور

  1. در کره به آموزش همراه با مشاهده و تجربه اهمیت داده می‌شود.
  2.  مدارس هفت روز هفته دایر هستند و دانش آموزان در سال حدود یک ماه و نیم تعطیلی دارند که سه هفته آن برای تابستان است.
  3.  در کره آموزش زبان‌های خارجی به عهده‌ معلمانی از همان کشور است، به همین دلیل مردم کره عمدتا در آزمون تافل نمرات بالایی را به دست می‌آورند. همچنین در کره هم کنکور وجود دارد!
  4.  به دست آوردن رتبه اول به خاطر فشار بسیار روی دانش آموزان است که متاسفانه به آن توجهی نشده است، در این کشور پس از مدارس معمولی دانش آموزان با اصرار والدین به مدارس شبانه هم می‌روند.
  5. در سیستم آموزشی این کشور ، ارزیابی دانش آموزان نمره ای نبوده بلکه توصیفی می باشد و به دانش آموز امتیازات عالی ، خوب ، متوسط ، ضعیف و بد داده می شود . 
  6. کار گروهی و مشارکت اجتماعی دانش آموزان یکی دیگر از ملاک های مهم برای ارتقاء دانش اموزان می باشد . 
  7. امتحان دادن در نظام اموزشی کره جنوبی وجود نداشته و دانش اموزان در صورت کسب مهارت های لازم اجتماعی و انجام مستمر و مدوام تمرینات درسی و رضایت اولیاء مدرسه به کلاس های بالاتر راه می یابند .

و اما وجه اشتراک آن ها….

قوی ترین سیستم های آموزشی  در حال حاضر در کشورهای کره جنوبی – ژاپن – سنگاپور و فنلاند پیاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که اساس این سیتسم ها بر “دانش اموز محوری” است .در کنار به کارگیری معلمین کارآزموده و تکنولوژی آموزشی این شاگردان هستند که باید بر اساس تجربه و مشاهده خود علم آموزی کنند.در واقع وجود امکانات آموزشی مانع از تلاش دانش آموزان نمی شود و دانش آموزان هستند که با انجام پژوهش و مطالعه فراوان و همراهی دبیران به مطالب جدید دست پیدا کرده و خود همین موضوع باعث پرورش خلاقیت در دانش آموزان می شود.

ایران و تحول نظام آموزشی

1) در سیستم آموزشی کنونی کشورمان هم به گونه ای شرایط پیش رفته که به جهت آزمون و خطا شدن سیستم جدید و رفع اشکالات محتوایی و در کنار آن آموزش دبیران ، دانش آموزان باید همواره با تلاش خود و داشتن برنامه ریزی مستمر و هدف دار و تسلط بر متن کتاب درسی و حل سوالات تشریحی جهت تفهیم مطالب در جهت قبولی با معدل بالا در امتحانات نهایی و در نهایت قبولی در رشته و دانشگاه خود گام بردارند.

2) در واقع مدیریت این بحران بی صدا بر عهده دانش آموزان  است. چرا که به هیچ وجه زمان قابل نگه داشتن نیست  و همواره ارزشمندترین چیز برای دانش آموز همین بُعد زمان است . 3) پس بهتر است به جای دست روی دست گذاشتن و منتظر شدن برای زمانی که همه شرایط مساعد شود از همین حالا شروع کنید و با باور داشتن خود و اجرای برنامه ریزی اصولی و حرفه ای برای ساختن آینده خود گام بردارید و انقدر خوب عمل کنید که هرگونه ضعف در سیستم آموزشی نتواند شمارا در رساندن به هدفتان بازدارد.