تحلیل پدیده‏ فرار آموزشی در دوره‏ متوسطه:

یکی از مسائل نگران‌کننده‌ای که هم اکنون در کشور با آن مواجه هستیم، توهم ادامه‏ی تحصیل در سطح دانش‌آموزی در خارج از کشور است و در راستای رسیدن به این هدف یک سری رفتارهای هیجانی از خود بروز می‌دهند که این رفتارها عواقب و پیامدهایی را برای خود و خانواده آن‌ها به همراه خواهد داشت.

متاسفانه برخی دانش‌آموزان به دلیل تبدیل شدن کنکور به یک غول بزرگ و نداشتن علم و دانش لازم برای برگزاری آزمون کنکور و کسب رتبه‌ی لازم برای قبولی رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی تصمیم به خروج از کشور می‏گیرند و پول را جایگزین تلاش و کسب سواد می کنند.

یکی از عواملی که دانش‌آموزان خواستار خروج از کشور می‌شوند عدم تمایل به کسب آموزش لازم برای آماده‌سازی خود برای آزمون کنکور می‌باشد یعنی دانش‌آموز هیچ زمانی برای آموزش در مباحثی که احساس ضعف دارد را در نظر نمی‌گیرد و تلاش ویژه‏ای برای موفق شدن در آزمون کنکور نمی‌کند و ترجیح می‌دهد که بعد از گرفتن مدرک دیپلم با گرفتن ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای خارجی برود که از این امر به عنوان پدیده‌ی فرار آموزشی یاد می‌شود. غافل از اینکه همین فرآیند نیازمند فراهم آوردن شرایط بسیار دشوارتر از شرکت در کنکور خواهد بود.

لازم به ذکر می‌باشد که هزینه‏ ی خروج از کشور و گرفتن ویزای تحصیلی هزینه‌ی کمی نیست و پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست و گاهی اوقات فرزندان به دلیل فرار از کنکور با اصرار خود، برای انجام این امر خانواده‌ی خود را تحت فشار روانی و ریالی قرار می‌دهند. لذا توصیه‌ی ما به دانش‌آموزان سخت‌کوش متقاضی ورود به دانشگاه، انتخاب بهترین و مطمئن‌ترین مسیر ورود به دانشگاه‌های برتر و رشته‌های پر طرفدار، شرکت در کنکور سراسری است. عمر خود را با رویاپردازی و امید رسیدن به آرمان شهر تلف نکنید. این اشتباه است که بدون تحقیق لازم صرفاً بر اساس شنیده‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها در نوبت مصاحبه‌ی سفارت یک کشور بمانیم و ماه‌ها وقت خود را صرف خواندن زبان خاص آن کشور کنیم به جای این همه اتلاف وقت بهتر است با برنام‌ریزی دقیق و اصولی درس بخوانیم و به کشور خودمان خدمت کنیم.