در کنکور، خودآموزی بر دگرآموزی مقدم است!

در عصر یکی از روزهای پاییز بعد از برگزاری کارگاه برنامه سازی ، نوبت به مشاوره و بررسی عملکرد انفرادی شاگردانم بود.

اسامی داوطلبان به ترتیب نمره ‏ای که در آزمون پایش آن روز کسب کرده بودند، خوانده می‏شد تا وارد اتاق شوند…

نوبت به مشاوره‏ ی انفرادی داوطلبی رسید با نمره‏ ی 24% ؛ طبق معمول و روال ثابت همیشگی اغلب داوطلبانی که نمره‏ ی مطلوبی کسب نمی کنند، بهانه‏ گیری ها شروع شد… عکس العمل ‏های تکراری… اول سکوت، دوم بغض و سوم زدن زیر میز! که من هر چه می خوانم نتیجه نمی گیرم. هر چقدر می خوانم کمتر نتیجه می‏گیرم و ناامید شدم و …

بعد از غُرغُرها و بهانه‏ گیری‏ها نوبت به بررسی برنامه‏ ریزی درسی پیش‏ بینی شده‏ ی هفته‏ ی آینده ‏ی داوطلب شد. فرار از برنامه ‏ریزی دو درس ریاضیات و فیزیک در برنامه‏ ی هفته‏ ی آینده ‏ی ایشان مشهود بود!

علت را جویا شدم و داوطلب پاسخ داد: جزوه‏ ی خوبی ندارم، معلم خوبی نداشتم و در آخر در کل از این درس‏ها بدم می آید…

راهکار اول ارائه شد، و به ایشان توصیه کردم که هر جزوه ‏ای دارد، بخواند اما باید بلافاصله بعد مطالعه‏ ی جزوه‏، نمونه سوال تشریحی حل کند. البته بیش از دو بار باید تکرار کند تا راه حل‏ ها در ذهنش تثبیت شود …

در ابتدا مقاومت می کرد، تا اینکه متوجه شد با درصد بالای 60% در دروس عمومی ، نمی‏توان ضعف ریاضیات و فیزیک را جبران کرد و مجبور است از هر 10 تست ریاضیات و فیزیک حداقل 4 تست را درست حل کند! نگران بود که نیاز به معلم خصوصی و کلاس پیدا کند…

گفت هزینه‏ ی کلاس و معلم ندارم … با شنیدن این حرف خوشحال شدم چون دیگر نگران این نبودم که مثل خیلی از «مرفهینِ مضطربِ کنکور، قرار است پول را جایگزین تلاش کند! قرار شد در هفته 3 الی 4 روز در برنامه ‏اش ریاضیات و فیزیک طبق برنامه‏ سازی که برایش توضیح دادم و نوشتم، برنامه‏ ریزی کند و پیش برود… حرف گوش کرد و الان رشد خیلی خوبی در این دو درس به نسبت چند هفته‏ ی پیش داشته است!

هدف از بیان این موضوع رسیدن به یک نتیجه است، یک نتیجه ‏گیری برای دانش‏آموزان پایه‏ ی دهم و یازدهم و دوازدهم…

هوشیار باشید! در هر پایه، یادگیری تشریحی و تستی هر مبحث را توأمان طبق برنامه‏ی برنامه‏ ساز خود انجام دهید، از یادگیری در کلاس درس غافل نشوید، چون تا چند سال «معلمان کنکور آموزشگاه ی» توانایی تدریس کلیه‏ ی نکات را مثل دوره‏ ی قدیم انجام  نخواهند داد، درست است که سواد، سواد است؛ اما الگویی به نام کنکور مشابه سال‏های قبل وجود ندارد!

در سال های اخیر بهترین دبیر کنکور، دبیری است که تمرین کتاب درسی حل کند و روی تدوین نکات تست های کنکور سال 98 به بعد متمرکز شود. لذا در انتخاب تعداد کلاس کنکور دقت کنید تا با کمبود وقت برای اجرای برنامه مطالعاتی، مواجه نشوید.

مراقب باشید، دیگر داوطلبان دیروز که دانشجوی امروز و همزمان مشاور کنکور شده ‏اند ( در قالب پشتیبان آموزشی یا مشاوران رتبه برتر، نمی‏توانند برنامه‏ریز و رهبر آموزشی خوبی باشند. چون سیستم یادگیری و آموزشی تغییر کرده، و این افراد چون بر اساس تجربه‏ ی شخصی دوران کنکور خودشان اقدام به برنامه ‏ریزی می‏کردند، دیگر امکان هدایتگری نخواهند داشت. چون در سیستمی متفاوت تحصیل کرده‏اند و تجربه‏ ی زیادی هم در این حوزه کسب نکرده ‏اند و تا شروع به کار کردند نظام آموزشی  تغییر کرد! لذا تا چند سال کسب رتبه‏ ی برتر فقط و فقط مبتنی بر این 4 رکن خواهد بود:

  1. رفتار آموزشی داوطلب در پایه ی یازدهم
  2. تجربه‏ ی حرف ه‏ای برنامه‏ ساز و برنامه ریز تحصیلی داوطلب در پایه‏ ی دوازدهم
  3. نظارت و هدایت و حمایت علمی پدر و مادر داوطلب در پایه ‏ی دهم و یازدهم
  4. مدیریت و انضباط آموزشی مدرسه و معلمان مدرسه‏ در دوره ‏ی متوسطه‏ ی دوم

و از کلاس کنکور ووو خبری نیست!

چون کارامد نخواهد بود…

چگونه درس خواندن، چگونه کتاب درسی خواندن، چگونه فکر کردن، چگونه مساله حل کردن، چگونه حجم مطالب را مدیریت کردن، چگونه برنامه سازی کردن، چگونه دوره کردن، چگونه آزمون دادن و… را هر چه سریع تر بیاموزید و وقت خود را با دغدغه ‏های مشاوره ای ، انگیزشی، احساسی و رویاپردازی از بین نبرید…

حقیقت موفقیت تحصیلی «برنامه سازی و برنامه ریزی» درسی است!

دانستن شیوه‏ ی مطالعه و برنامه سازی –> نوشتن برنامه ریزی روزانه مبتنی بر پیش‏بینی–>اجرای برنامه‏ ی نوشته شده در حد توان تدریس–>کسب نمره‏ ی بالا در جلسه آزمون

اگر شما رشد نمی کنید حتماً در یک مرحله از 4 مرحله ی فوق مشکل دارید! آیا این 4 مرحله را قبول دارید؟