کنکور چیست…؟!

کنکور یا کانکور (concours) یک لغت فرانسوی است. در واقع کنکور یعنی ازدحام و اجتماع عده‏ای از مردم که قصد و نیت یکسان دارند. کنکور در لغت به معنای هماهنگی، همکاری، مسابقه یا امتحان ورودی است. کنکور در ایران نام آزمونی است که برای سنجش آموزش ‏های داوطلبان ورود به دانشگاه ‏ها هم‏چون کشورهایی مثل چین و ترکیه برگزار می‏شود. اولین کنکور رسمی در ایران در سال 1348 با 47703 نفر داوطلب برگزار شد و سؤالات آن به صورت جواب کوتاه طراحی شده بود. آزمون سال 1394 چهل و هفتمین کنکور ایران بود. بیشترین تعداد شرکت‏کنندگان بین سال‏های 79 تا 94 مربوط به سال 82 است. هم‏چنین رشته‏ ی علوم ‏تجربی دارای بیشترین شرکت‏ کننده در سال‏های گذشته می‏باشد که در سال 94 تعداد شرکت‏ کنندگان رشته‏ ی تجربی سه برابر رشته‏ ی ریاضی و انسانی بوده است. بیشترین درصد قبولی نیز مربوط به کنکور 91 می‏باشد که بیش از 63% شرکت‏ کنندگان در کنکور قبول شدند.

در این روزها دغدغه‏ ی اولیا و دانش ‏آموزانی که به دبیرستان می‏رسند، کنکور ورودی دانشگاه ‏های برتر کشور است. کنکور مسأله‏ی ساده‏ای نیست.

کنکور یعنی مثل همه نبودن! مقوله‏ ی مشاوره و برنامه‏سازی و برنامه‏ریزی امری مهم‏تر و بزرگ‏تر از کنکور است چون با برنامه ‏سازی و برنامه ‏ریزی، نوجوان حس مسؤولیت‏ پذیری و تعهدپذیری را یاد می‏گیرد. کنکور یعنی پرهیز از رفتارهای اضافی غیر درسی! کنکور یعنی حذف سارقین زمان! کنکور خسته‏ کننده نیست بلکه حاشیه‏ های آن آزاردهنده است! کنکور مقصد نیست، مسیر است! کنکور یعنی توانمندی در پایبندی به یک برنامه و اجرای آن برنامه! کنکور یعنی کاهش متغیرهای زندگی و رسیدن به ثبات، حتی در تفریح، حتی در هدفی که انتخاب می‏کنید! اضطراب کنکور یک موضوع فردی نیست، یک موضوع اجتماعی است. کنکور یعنی رقابت چندصدهزار همتای درسی! کنکور رفاقت نیست، رقابت است! کنکور «انگیزه» لازم دارد اما عاملی که محرک دانش‏آموز است ترس است نه انگیزه، ترسِ از دست دادن آرزوها، ترسِ از دست دادن حضور در یک دانشگاه مطرح، ترسِ از دست دادن رشته‏ی مورد علاقه، ترسِ از دست دادن هویت اجتماعی، ترسِ از دست دادن آینده، ترسِ از تکرار یک مسیر تکراری، یعنی شرکت مجدد در کنکور سال آینده! این ترس‏ها حقیقت کنکور است که داوطلب مقتدر، دوراندیش و هوشمند را وادار به یک مطالعه‏ی هدفمند می‏کند. انگیزه باید در یک بستر کاملاً واقعی طراحی شود، انگیزه بی ‏واقعیت سبب ایجاد انتظار در دانش‏ آموز و اطرافیانش می‎‏شود و این انتظار غیرواقعی تولید اضطراب می‏کند.

کنکور یعنی مدیریت چندین عنوان کتاب رنگارنگ که همانند مشکلات پیش ‏پای ما در زندگی است که باید با «خودمدیریتی» و «خودکنترلی» این مشکلات را از پیش ‏پا برداریم! کنکور یعنی رسیدن، رسیدن به برنامه‏ ها، رسیدن به آزمون! کنکور یعنی کم حرف زدن، کم غر زدن، کم شنیدن حرف دوستان و اطرافیان!

کنکور یعنی چشم گفتن! کنکور یعنی مهم بودن نمره! کنکور یعنی حرکت در یک مسیر واحد! کنکور یعنی بازی کردن نه داوری کردن! کنکور یعنی متمایز بودن در زمانی که اغلب دوستانت ناامید و خسته شده ‏اند! کنکور یعنی عادی نشدن! کنکور یعنی پیشگویی کردن برنامه‏ ها! کنکور یعنی نپذیرفتن عیب‎‏ ها! کنکور یعنی نماندن در گذشته! کنکور یعنی خواندن «کتاب درسی»، نه کلاس زیاد رفتن، نه هزینه کردن اضافی! کنکور یعنی عجله‏ ی با دقت!

کنکور همه چیز نیست… کنکور می‏تواند برگ برنده‏ای باشد برای شما… کنکور می‏تواند یک خاطره‏ی خوب باشد… انشاا…