تصور کنید که در کشور ما از هر ۱۰ نفر، تنها یک نفر به دلیل درد جسمانی مزمن حداقل یک ساعت در روز نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. آیا میدانید در این صورت چه میزان خسارت به کشور وارد خواهد شد؟
عمق این فاجعه زمانی احساس میشود که بدانیم دردهای مفصلی و عضلانی در ایران بسیار شایع است. از سوی دیگر طبق آمار جهانی معلولین، حدود ۱۰٪ از جمعیت هر کشور را معلولین تشکیل میدهند و این افراد برای استفاده از تواناییهای باقیمانده و جبران هر چه بیشتر ناتوانیها و محدودیتهای خویش به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارند. البته این درصد در کشور ما به دلیل جنگ تحمیلی و حوادث بیشمار رانندگی بسیار بیشتر است و به همین دلیل باید برای رشتهی فیزیوتراپی که به تربیت فیزیوتراپیستهای متخصص و کارآمد میپردازد، به عنوان یک رشتهی مهم و کاربردی، اهمیت بسیار قائل شویم در این رشته با استفاده از یک سری وسایل مثل ابزارهای الکترونیکی در جهت رفع معلولیت، کاهش علایم بیمارهای مفاصل، عضلات و اعصاب تلاش میشود. البته فیزیوتراپیستها علاوه بر وسایل فوق، از یک سری حرکات ورزشی و درمانی نیز استفاده میکنند چون برای کسب بهترین نتیجه، باید حرکات ورزشی و درمانهای الکترونیکی به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد. گفتنی است که در ۶۰ درصد از بیماریها در کنار دارو درمانی یا پس از دارودرمانی به فیزیوتراپی نیاز است.
برای مثال در بیماریهای عصبی مثل سکتههای مغزی یا ضربههای مغزی، شکستگیها، بیماریهای قلبی، بیماریهای ریوی، بیماریهای زنان و زایمان و نازایی، انواع جراحیهای داخلی و برخی از بیماریهای اطفال به فیزیوتراپی نیاز است. به عبارت دیگر در کل بیماریهای اسکلتی و اکثر بیماریهای عصبی و عضلانی فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن فیزیوتراپیستها در بعد پیشگیری نیز فعالیت میکنند. برای مثال یک فیزیوتراپیست نحوه نشستن یا بلند کردن وزنههای مختلف را آموزش میدهد تا از انحرافاتی که ممکن است در ستون فقرات افراد به دلیل عدم رعایت موارد فوق ایجاد شود، جلوگیری کند.
یک دانشجوی رشتهی فیزیوتراپی باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشد چون در نهایت باید با بیماران مختلفی از جمله افرادی که دچار سکته مغزی یا ضایعه مغزی شدهاند و یا عقب ماندگی ذهنی دارند، کار کند و در اغلب مواقع نیز نتیجهی کارش به تدریج ظاهر میشود. از سوی دیگر چون دانشجوی این رشته با دستگاههای الکتریکی متنوعی کار می کند، باید در درس فیزیک قوی بوده و همچنین به دلیل این که با بدن انسان به عنوان یک موجود زنده سروکار دارد، باید به درس زیستشناسی علاقهمند باشد.
دروس پایه:
فیزیک برای فیزیوتراپی، فیزیولوژی عمومی، آناتومی
سر و گردن و تنه، اندام فوقانی، اندام سطحی، اندام تحتانی، بافتشناسی، آسیبشناسی، استخوانشناسی، روانشناسی عمومی و معلولین، روانپزشکی، ژنتیک، کمکهای اولیه، رشد روانی – حرکتی کودک، آناتومی اعصاب، فیزیولوژی، نورولوژی، بیماریهای داخلی، بیماریهای قلب، عروق و تنفسی، روماتولوژی، جراحی عمومی، ارتوپدی ، رادیولوژی.
دروس تخصصی:
آشنایی با اصول توانبخشی و طب فیزیکی، فیزیوتراپی (اعصاب، بیماری های قلب، عروق و تنفس، روماتولوژی، جراحی، ارتوپدی)، کینزیولوژی و بیومکانیک، حرکت درمانی ، الکتروتراپی، اندام های مصنوعی و وسایل کمکی، ارزشیابی و اندازهگیری، ماساژ و اصول درمانهای دستی، زبان تخصصی، پروژه، کارآموزی
در حال حاضر فارغ التحصیل فیزیوتراپی علاوه بر استخدام در مراکز دولتی میتواند بعد از گذراندن دوران طرح و همچنین به دست آوردن سابقه کار لازم (۶ سال سابقه کار برای فعالیت در مراکز استانها و ۳ سال سابقه کار برای فعالیت در شهرستانها) اقدام به تأسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کند. علاوه بر کار در کلینیک خصوصی همچنین میتواند جذب بیمارستانها، مراکز توانبخشی و فدراسیونهای ورزشی گردد.
امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتریPh.D) ) وجود دارد.
رشته فيزيوتراپي در دوره فوق ليسانس داراي گرايشهاي فيزيوتراپي و فيزيوتراپي ورزشي است.
هم چنین فارغالتحصیلان این رشته میتوانند یکی از رشتههای زیر را به عنوان آیندهی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند:
رشته ارگونومی
سلامت و ترافيک
فيزيولوژي
مديريت توانبخشي
رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
رشته اپیدمیولوژی
رشته سلامت سالمندی
رشته اقتصاد بهداشت