بعضی درس‌ها را یاد نمی‌گیرم! بدم می‌آید.

گاه پیش می‌آید که دانش‌آموز به دلیل اینکه درس یا درس‌هایی را دوست ندارد، از برنامه‌ریزی، مطالعه و یادگیری آن سر باز میزند. اما باید به این موضوع توجه کرد که برای موفقیت در کنکور باید به تمام درس‌ها به طور یکسان توجه کرد. حال چه باید کرد؟

ایجاد علاقه: برای این امر لازم است که اطلاعات اولیه و کم حجمی راجع به مطالبی که می‌خواهید یاد بگیرید داشته باشید. هر چه اطلاعات اولیه شما دریاره‌ی موضوعی بیشتر باشد، کشش بیشتری نسبت به یادگیری آن مطلب خواهید داشت و تمرکز بیشتری هم به دست خواهید آورد.

یاد گرفتن قانون و روش مطالعه هر درس: شناخت قانون هر چیز، شما را به یادگیری آن موضوع بیشتر علاقه‌مند می‌کند. برای مثال شما زمانی که قانون و قواعد یک بازی را بدانید از تماشای آن بازی لذت بیشتری می‌برید. پس سعی کنید تا روش مطالعه خاص هر دری را از برنامه‌ریز خود یاد بگیرید.(ساختار برنامه‌ریزی)

ترجمه متن به زبان ذهنی خود: توجه کنید که زبان کتاب درسی ساده و قابل فهم برای همه است. شما باید بعد از مطالعه مطالب درسی، متن‌ها، نمودارها و فرمول‌ها را به زبان ذهنی خودتان بیان کنید تا یادگیری بهتری داشته باشید.

ایجاد هیجان در یادگیری: در روانشناسی می‌گویند مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می‌مانند و بهتر به خاطر آورده می‌شوند. پس مثال‌های مهیج و شادی آفرین بزنید تا به علاقه و تمرکز شما کمک کند.

دقت در برنامه‌ریزی: برنامه‌ای که در یک روز حجم زیادی از مطالب دشوار را در برمیگیرد سبب می‌شود که گرایش و علاقه به ادامه‌ی مطالعه در شما از بین برود. بهتر است که درس‌های آسان و دشوار را در یک روز پشت سر هم قرار دهید و یا درس‌هایی که بیشتر دوست دارید با آن‌ها که دوست ندارید را پشت سر هم قرار بدهید.

اساس و پایه بیوتکنولوژی جدید را می‌توان انتقال ژن‌های یک موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آن‌ها در موجود جدید دانست؛ فن آوری رو به گسترشی که امروزه به سرعت در صنایع دارویی غذایی، پزشکی، شیمیایی و کشاورزی وارد شده است. برای مثال ممکن است این ژن‌ها وارد یک باکتری شوند و پس از فعال شدن ترکیبات کم مقدار ولی با ارزشی چون هورمون رشد یا انسولین ایجاد کنند یا ممکن است این ژن‌ها به گیاهان منتقل شده و گونه هایی را ایجاد کنند که در مقابل آفت کش‌ها مقاوم هستند یا این که بازدهی بالایی دارند. به این ترتیب استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی محدودیت خاصی نخواهد داشت همچنین کشاورزان می‌توانند در پرورش گیاهانی چون سویا از سموم و آفت کش‌های کمتری استفاده کنند و با استفاده از نژادهای جدید، با همان سرمایه‌گذاری قبلی محصولی تا چند برابر به دست آورند. رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته‌ای مهندسی – علوم پایه است که قلمرو آن حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در بر می‌گیرد. این رشته در کشور ما از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می‌شود.

توانایی های لازم:

رشته‌ی بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو می پذیرد چرا که بعضی از گرایش‌های این رشته به علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایش‌ها به رشته‌های مهندسی مربوط می شود. گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی خاصی است که مناسب با توانایی‌های دانشجویان سر آمد به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر بهره‌ی هوشی، قدرت درک و استدلال توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی‌های ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ درجه دکتری در این رشته آماده می‌کند. از همین رو نیمی از ظرفیت پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ماقبل نهایی المپیادهای دانش‌آموزی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست‌شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز مخصوص داوطلبانی است که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آن ها از ۱۰۰۰۰ کمتر نباشد. در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی به عمل می‌آید تا دانشجویانی که واقعا علاقه‌مند بوده و انگیزه علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.