مدرسه وقت زیادی از من می‏گیرد، چکار کنم؟!

عده ای از دانش آموزان همواره با این دغدغه رو به رو هستند که « مدرسه وقت زیادی از من می‏گیرد، چکار کنم؟ » در پاسخ به این سوال باید گفت:

با توجه به این‏که نمی‏توان زمانی بیش از 24 ساعت در روز خلق کرد پس باید این زمان را به بهترین نحو ممکن مدیریت نمود. در واقع تفاوت میان دانش‏ آموز موفق با سایر دانش آموزان نحوه ی بهره برداری از زمانش است.

اما چگونگی میسّر شدن این امر به چندین عامل بستگی دارد که در ذیل به اختصار آورده شده است:

  1. وقت های بلااستفاده ی خود را زنده کنید؛ مثل زمان هایی که معلّم ندارید و یا معلّم با تأخیر می‏رسند وکار مفیدی انجام نمی‏دهید( این زمان می‏تواند زمانی برای یادگیری لغات باشد)
  2. زمان خواب مناسب برای دانش آموزان 6 تا 7 ساعت است. (حتی می‏توانید با 45 دقیقه خواب عصر، زمان خوابتان را به کمتر از این زمان کاهش دهید.)
  3. برای استفاده از وقت مفید لازم است که میزان تفریح خود را کنترل نمایید. (تفریح نباید حذف شود اما باید خیلی کم شود.)
  4. به تقاضای غیر مهم اطرافیان ” نه ” بگویید. ( به مرور زمان دیگران متوجه جدیت شما شده و دیگر از این درخواست ها نخواهند داشت!)
  5. سرعت و دقّت درس خواندن خود را افزایش دهید و بدانید کندخواندن دلیل بر با دقّت خواندن نیست!
  6. حذف و یا به حداقل رساندن استفاده از تلفن همراه و به طور کلی استفاده از دنیای مجازی. ( در کل سارقین زمان را حذف کنید.)
  7. از راهکارها و شیوه های مطالعه ای که برنامه ساز و برنامه ریز تحصیلی تان به شما ارائه داده است استفاده کنید تا زمان و انرژی خود را بیشتر ذخیره کنید.
  8. یاد بگیرید در سر کلاس درس، مثال‏هایی که دبیر حل می‏کنند را همان جا و داخل کلاس درس یاد بگیرید و فقط در سر کلاس جزوه ننویسید!

 به خاطر داشته باشید که اگر مطابق با برنامه سازی که از برنامه ریز تحصیلی خود دریافت کردید پیش بروید، هم به کارهای مدرسه می رسید و هم به کارهای کنکور.

در به کارگیری همه ی موارد و تکنیک های مذکور علاوه بر خود دانش آموز، والدین نیز نقش به سزایی ایفا می کنند. والدین باید دقت نمایند هرگونه دلسوزی‏های بی مورد را کنار گذاشته و مشوق اصلی فرزندشان برای خوب درس خواندن و بهتر درس خواندن (برحسب توانایی فرزندشان) باشند و بهانه‏های آن ها را به حداقل برسانند و در صدد باشند که دانش‏آموز از سرمایه ی زمانی خود نهایت بهره را ببرند.