آخرین گام را درست بردارید تا کنکور تکرار نشود

سال آینده همین موقع در یک رشته، در یک دانشگاه مشغول به تحصیل خواهید شد!

بعد از 12سال درس خواندن پشت نیمکت‌های مدرسه … حالا پشت میزها و صندلی‌های دانشگاه خیلی جذاب و دلنشین است!

در نیمه‌ی مرداد، نتایج اولیه‌ی کنکور در قالب کارنامه‌ای که حاوی رتبه‌ی کشوری، نمره‌ي کل و درصدهای خام است، در اختیارتان قرار می‌گیرد و شما حدود یک هفته فرصت دارید تا 150 کد رشته محل را انتخاب کنید و در روزهای پایانی انتخاب رشته‌ی سراسری نوبت به انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد می‌رسد؛ که می‌توانید 100 کد رشته محل را در سیستم تمام همراه با 20 کد رشته محل بی‌آزمون و بدون در نظر گرفتن گروه آزمایشی انتخاب کنید. رعایت ضوابط پذیرش دانشگاه‌ها در سیستم‌های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، خودگردان، نیمه حضوری، فرهنگیان و… یکی از اصول انتخاب رشته است و در برخی رشته‌ها وقت در پذیرش متمرکز یا نیمه متمرکز بودن کد رشته محل نیز حائز اهمیت است. تعدادی از داوطلبان به اشتباه انتخاب رشته به صورت تعقیبی انجام می‌دهند یعنی یک رشته را در تعدادی دانشگاه‌ محدود دنبال می‌کنند، و برخی باز هم به اشتباه، جهت فرار از کنکور تمام رشته‌ها را دوست دارند و به تمام نقاط ایران می‌روند!!!

سوال مهم این است، کف قابل قبول کجاست؟! یعني تا چه حد حاضرید شهر قبولی خود را از محل سکونت خود دور کنید؟! تا چه حد حاظر می‌شوید به انتخاب رشته‌هایی ک تا الان جدی نمی‌گرفتید فکر کنید؟! پیشنهاد دیبازر به شما این است، تا حد امکان از شهر محل سکونت خود فاصله نگیرید و شب‌ها در خانه‌ی خود در کنار خانواده بخوابید! به این ترتیب در کنار تحصیل می‌توانید از امکانات دیگری مثل کلاس‌های فوق برنامه مثل نقاشی، موسیقی و… هم استفاده کنید. کلاس‌ها و برنامه‌هایی که تا امروز فرصت شرکت در آن ها را به دلیل حجم زیاد درس‌های کنکور نداشتید!

رشته را به دانشگاه ترجیح دهید، چون شما در زمان ادامه‌ی تحصیل، رشته‌ی قبولی خود را ادامه می‌دهید، نه دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید!

هر چند می‌دانیم ادامه‌ی تحصیل از دانشگاه‌های سراسری روزانه به مراتب راحت‌تر از دانشگاه‌های سایر است! اما باز هم اولویت خود را قبولی در رشته‌ی مورد نظر در شهر محل سکونت خود قرار دهید و تا حد امکان سیستم پذیرش خود را تغییر دهید! این تئوری در زمان انتخاب رشته‌ای که برای شما انجام خواهیم داد لحاظ می‌شود. در زمان انتخاب رشته باید حرف گوش کنید، اما قبل از اعلام کارنامه باید تمام نظرات خودتان و خانواده‌ی محترم و دلسوزتان را در فرم مربوط لحاظ کنید و ما با مطالعه آن فرم با افکار و خواسته‌های شما آشنا می‌شویم و بر اساس آن با توجه به نمره‌ي شما در كارنامه، انتخاب رشته خواهيم كرد. دقت كنيد انتخاب رشته بر اساس رتبه‌ی شما انجام نمی‌گیرد چون یکسال رتبه‌ی 2000 برای مثال در دکترا پذیرش می‌دهد و یکسال خیر! آن‌چه که در انتخاب رشته مهم است، نمره‌ی کل شماست… منتظر جلسه‌ی حضوری انتخاب رشته‌ی کنکور با حضور اولیا، چند روز بعد از کنکور باشید. این جلسه ویژه‌ی داوطلبانی است که تا آن روز نسبت به ثبت نام و تکمیل مدارک انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. آینده شروع شد…