خانواده ‏ای که فرزند کنکوری در خانه دارد…..!

با توجه به اینکه سال کنکور نقش و اهمیت ویژه‏ای در تعیین سرنوشت فرزندانمان دارد، شما والدین عزیز می‏توانید در موفقیت هرچه بیشتر آنان در کنکور، نقش مؤثری ایفا کنید :

1. تقویت اعتماد به نفس داوطلب : یکی از عوامل اصلی موفقیت داوطلب کنکور داشتن اعتماد به نفس و باور توانایی‏های خود است پس می‏توانید با رفتار و کلام مناسب و امید بخش، خود باوری و افکار مثبت را در آنان تقویت کنید.

2. احساسات درونی خود را بروز ندهید : درست است هر خانواده‏ای نگران وضعیت تحصیلی فرزند خود است اما بروز احساسات بی مورد موجب تشدید استرس در آنان می‏شود.

3. مدیریت اوضاع در شرایط بحرانی : اگر در آستانه کنکور اتفاق ناگواری رخ داد، باید سعی کنید اوضاع و شرایط را به درستی مدیریت کنید تا زحمات و تلاش فرزندتان به هدر نرود.

4. محیا ساختن محیطی شاد برای دانش‏آموز : سعی کنید در خانه محیطی شاد و آرام به دور از تنش و استرس برای درس خواندن فرزندتان فراهم آورید که این امر انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت در آنان ایجاد می‏کند بنابراین تفریح و سرگرمی را هم در حد کم در طول هفته برایشان در نظر بگیرید.

5. یاری داوطلب در تست زدن : یکی از عوامل اصلی موفقیت در کنکور، تست زدن اصولی است که شما می‏توانید با تهیه تست‏های مناسب و تصحیح آزمون‏های تستی آنان و درصد گیری، در این زمینه به آنان کمک کنید.

6. تلاش در عدم وابستگی داوطلب به کلاس‏های کنکور و دبیر خاص : سعی کنید این نگرش را در آنان تقویت کنید که به جای اینکه بیشتر وقت خود را در کلاس‏های کنکور بگذرانند، به تلاش خود و خواندن دروس از روی کتب درسی، متکی باشند.

7. فراهم کردن شرایط شرکت در کنکورهای آزمایشی :  شرکت فعال در آزمون‏های آزمایشی در موفقیت داوطلب نقش مؤثری دارد : 1. نوعی شبیه سازی شرایط کنکور است که موجب کاهش استرس در روز کنکور می‏شود 2. با تحلیل این آزمون‏ها داوطلب نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی می‏کند و در صدد رفع نقاط ضعف خود برمی آید 3. موجب مقایسه داوطلب با سایر داوطلبان می‏شود. در نتیجه آنان را به شرکت در کنکورهای آزمایشی تشویق کنید

8. در انتخاب رشته به علایق آنان توجه کنید و با آنان صرفاً هم فکری کنید

9. فراهم کردن شرایط مناسب روز قبل از کنکور : لازم است روز قبل از کنکور به این موارد توجه کنید: داوطلب مانند صبح روز کنکور زود از خواب بیدار شود_صبحانه کامل بخورد_ در این روز اصلا درس نخواند_ تمام وسایل مورد نیاز فردا را آماده کند_ غذای مورد علاقه‏اش را بخورد_مسیر رفتن به حوزه را پیدا کند_ظهر نخوابد_فضای شاد و مفرحی برایش محیا کنید و بعداز ظهر به تفریح و سرگرمی بپردازد_شب زود بخوابد.

10. صبح روز کنکور : داوطلب را صبح زودتر از خواب با آرامش بیدار کنید_ صبحانه کامل بخورد_ دوش آب خنک جهت کاهش استرس بگیرد_با توکل به خداوند متعال زودتر از خانه حرکت کند و 1 ساعت قبل از شروع کنکور در حوزه آماده باشد.