ویژگی یک مدرسه خوب

چه مدرسه ای  خوب تلقی می شود؟ منظور ما از خوب بودن یک مدرسه چیست ؟کیفیت یک مدرسه در چه چیزی است؟ آیا ساعت زیاد حضور در مدرسه و برنامه هفتگی سنگین نشانه یک مدرسه خوب است؟

مدرسه خوب در درجه اول مدرسه ای است که یک طرح درس فکر شده از سال آینده داشته باشد و برای یک سال دانش آموز  برنامه مشخص و مدوّنی در نظر گرفته باشد. همین مسئله باعث ایجاد اعتماد در خانواده ‏ها می شود.

داشتن کادر حرفه ای در مدرسه مهم است . چرا که تجربه در تصمیم گیری ها ، در مدیریت  مسائل، در انتخاب ها همه تاثیر گذار است و این مدیر و معاونین هستند که می تواند با  سابقه کاری خود بهترین انتخاب ها را بگیرند و مسائل را به بهترین شکل مدیریت کنند.

در درجه بعدی برنامه هفتگی دانش‏ آموزان است. برنامه هفتگی دانش ‏آموزان نباید بیش از حد سنگین باشد و تمام وقت دانش آموز را در مدرسه پر کند چرا که خروجی چنین سیستمی فردی خسته و کم سواد است چون بیشتر وقت خود را یک شنونده بوده و عملاً تا زمانی که خود دانش آموز وقت نگذارد و مطالعه نکند به علم او چیزی اضافه نمی شود و به جهت حجم زیاد ساعت کلاس ها  عملاً فردی خسته و کم حوصله به خانه بازمی گردد که مطالعه سطحی دروس فردا برای او کفایت می کند. پس برنامه هفتگی بچه ها باید متعادل باشد .

معلمین یک مدرسه خوب، الزاماً نباید افراد به نامی باشند و شما اسم آن ها را زیاد شنیده باشید. خیلی از معلمینِ باسابقه آموزش و پرورش عملکردشان از معلمین بازاری بهتر است و دانش آموز شما در کلاس آن ها آرامش بیشتری دارند. معلمینی که به هوای منفعت اقتصادی خود زمان دانش آموزان شما را ارزان می خرند.

موضوع بعدی، شرکت مدرسه در آزمون هاست. در یک مدرسه خوب که برنامه دارد و روال منظمی در پیش دارد، دانش آموزان به شکل مرتب در آزمون های خارج از مدرسه شرکت می کنند و خروجی کار دبیران و عملکرد دانش‏آموزان بررسی می شود. خیلی از مدارس ما از شرکت در آزمون های آزمایشی هراس دارند و این جمله را مطرح می کنند که وقت بچه ها را می گیرد ولی تا زمانی که ما خودمان را با بقیه داوطلبان نسنجیم و عملکرد خودمان را مقایسه نکنیم متوجه شرایطمان نمی شویم چون در سیستم آموزشی کشور ما بحث رقابت بسیار پر رنگ است.

لازم به ذکر است که موقعیت مکانی و تجهیزات مدرسه هم قطعا به دانش آموزان کمک می کند ولی در درجات پایین‏تر قرار می‏گیرد.

به طور کلی مدارس “سیستم محور” موفق تر هستند تا مدارس “معلم محور” یا شاگرد محور. وقتی مدرسه یک سیستم و چرخه داشته باشد تمام اجزای آن موظف هستند تابع آن باشند معلمین و شاگردان همه تابع این چرخه هستند و سلیقه‏ ای رفتار نمی‏شود. در این گونه مدارس کمترین آسیب به دانش آموز وارد می‏شود و بعد علمی بچه‏ها در بستری سالم پرورش پیدا می‏کند تا بستری بیمار و پراسترس با فشار روانی مضاعف. در مدارس معلم محور دانش‏ آموز همیشه نگران اخراج شدن از کلاس و نوشتن تکالیف غیرمنطقی دبیران را دارد.

درست است که مدرسه از عوامل تاثیر‏گذار در روند تحصیلی بچه هاست ولی تغییر دائمی مدرسه نیز توصیه نمی شود. چرا که در بیشتر موارد نداشتن مشاوره و برنامه‏ ریزی باعث افت دانش آموز بوده است نه خود مدرسه! بنابراین می توان با داشتن یک مشاور و برنامه‏ ریز  مناسب و قرار گرفتن در محیطی که فاکتور‏های بالا را داشته باشد، زودتر به نتایج قابل قبول در سال تحصیلی خود برسیم.

یکی از فاکتورهایی که می‏تواند برای ارزیابی یک مدرسه استفاده کرده خروجی و نوع عملکرد “دبیر فیزیک” است چرا که در درس فیزیک مباحث مرتبط با هم بسیار کم است و این مهارت دبیر است که چگونه مباحث را جمع کند تا هم آزمون ها را پوشش دهد و هم با وجود اشکالات و ضعف دانش آموزان مباحث را به هم مرتبط کند و در ذهن دانش آموزان تثبیت کنند. بنابراین قوی بودن بچه در درس فیزیک مهر تایید عملکرد، در یک مدرسه خوب است. در برخی مدارس برای تدریس فیزیک از دو معلم استفاده می‏شود که اصلاً مورد تایید نبوده، چون داوطلب را دچار دوبرنامگی می‏کند و به دلیل حجم تکلیف بالا، دانش‏ آموز از فیزیک گریزان می‏شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله دقت و توجّه بیشتری در انتخاب ‏های خود داشته باشید.