آموزش زبان انگلیسی

امروزه با توجه به گسترده شدن ارتباطات بین کشورها ، یادگیری زبان بین‌المللی (زبان انگلیسی) بیشتر از گذشته حائز اهمیت می‌باشد. یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از افراد به هنگام انتخاب رشته هر یک از گرایش‌های زبان انگلیسی به عنوان رشته دانشگاهی با آن مواجه می‌شوند، این گفته است که “می‌توانیم زبان انگلیسی را به راحتی در آموزشگاه‌های خصوصی یاد بگیریم و نیازی به تحصیلات دانشگاهی نداریم”، در این مورد باید گفت که تحصیلات دانشگاهی یک تحصیلات آکادمیک است و عناوینی همچون نگارش، زبان‌شناسی، نقد ادبی در رشته ادبیات انگلیسی و نیز روش تدریس بسیار گسترده‌تر آموزش داده می‌شوند. بنابراین همین مسئله شرایط شغلی خوبی را برای کسانی که دارای مدرک دانشگاهی این رشته می‌باشند، فراهم می‌کند. هدف از رشته آموزش زبان انگلیسی، تربیت آموزگارانی است که بتوانند حضور پررنگ و موثری در امر آموزش داشته باشند. 

توانایی های لازم:

یک آموزگار می‌بایست توانایی برقراری ارتباط موثر و کارآمد با دانش‌آموزان خود را دارا باشد. همچنین استفاده از روش‌های اثر بخش در امر آموزش، توانایی آنالیز سطح یادگیری هر یک از دانش‌آموزان و تلاش برای بهبود یادگیری آنان از دیگر مهارت‌های فارغ‌التحصیلان گرایش آموزش زبان انگلیسی می‌باشد. ناگفته نماند که دانشجویان این رشته تنها نباید به دروس دانشگاهی اکتفا کنند بلکه باید مطالعه خود را در زمینه تحصیلی افزایش داده تا در مسیر کاری خود موفق‌تر ظاهر شوند.

برخی از درس های این رشته در طول تحصیل:

تهیه مطالب درسی تدریس عملی دبیرستان

اصول و فلسفه آموزش و پرورش

خواندن و درک مطلب 1

دستور و نگارش 1

گفت و شنود 1

خواندن و درک مطلب 2

نگارش و دستور 2

گفت و شنود 2

آینده شغلی و تحصیلی:

فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی می‌توانند در زمینه‌هایی همچون ترجمه، فعالیت در وزارتخانه‌ها و تورهای گردشگری به عنوان مترجم و … حضور داشته باشند اما همانطور که گفته شد، عمده تمرکز این گرایش از زبان مربوط به تدریس می‌باشد. معلمان با توجه به مقطعی که تدریس می‌کنند، درآمد متفاوتی دارند. تدریس در آموزشگاه، مدارس، دانشگاه و همچنین تاسیس یک آموزشگاه زبان از جمله موقعیت‌های شغلی این رشته می‌باشد.

زبان انگلیسی دارای سه گرایش آموزش زبان انگلیسی (دبیری زبان انگلیسی)، زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی می‌باشد که هر کدام دارای دروس اختصاصی متفاوت در دانشگاه می‌باشند.  این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم با همین عنوان ارائه می‌شود.