صرفاً تست زنی یعنی کاهش خلاقیت در حل مساله!

برخلاف باور غلط عامه دانش آموزان که فکر می کنند با تست زنی می توانند یادگیری خود را کامل کنند و مطالعه تشریحی در سال کنکور بی اهمیت و بدون ضرورت است باید گفت که همواره برای کامل شدن یادگیری در فرد علاوه بر مطالعه کتاب درسی در درجه اول و مطالعه جزوه و درسنامه در گام های بعدی ، حل سوالات تشریحی است که کمک کننده و یا شاید بهتر باشد بگوییم کامل کننده فرایند یادگیری شماست.

با حل سوالات تشریحی می توانید فرایند گام به گام حل کردن سوالات را در ذهن خود حک کنید و سرعت عمل و خلاقیت خود را در حل مسائل بالا ببرید.

در خیلی از مواقع دانش آموزان به جواب آخر نمی رسند یا با اشراف به فرمول جوابی را پیدا می کنند که در گزینه ها نیست، برای حل موارد این چنینی سوال تشریحی واجب است. متاسفانه داوطلبین ما به جهت علاقه مندی به زدن تست و این باور غلط که کنکور یعنی تست زنی  از حل سوالات تشریحی سرباز می زنند.

بهتر است بدانید که شما زمانی در کنکور موفق می شوید که اول از همه بر مطالب تسلط داشته باشید و خوب یادگرفته باشید و سپس با زدن تست مرور کنید و میزان یادگیری خود را ارزیابی کنید.در واقع در گام تشریحی یادگیری شما کامل می شود ولی در گام تست، شما یادگیری خود را محک می زنید.

در سوالات تستی همیشه یک راه حل نوشته شده و یک نکته هدف سوال است ولی در سوالات تشریحی ممکن است چندین نکته همزمان دوره شود.

یادمان باشد که خلاقیت ما در سوالات تستی زیاد نمی شود و این سوالات تشریحی است که ذهن مارا باز می کند و باعث افزایش مهارت در ما می شود. درواقع سوالات تستی بیانگر نکاتی است که قبل از شما نویسنده آن را به دست آورده و ذهن شما تلاشی برای کشف مطلب جدید نمی کند چرا که سوال طراحی شده تنها به همان جهت هدایت شده ولی در سوال تشریحی این ذهن شماست که پویایی خود را نشان می دهد.

اغلب داوطلبانی که برای سوالات تشریحی وقت می گذارند و با حوصله آن ها را حل می کنند همان گروهی هستند که بعداً در سرجلسه کنکور با دیدن سوالات جدید غافلگیر نمی شوند و به سادگی جواب صحیح را در کمترین زمان پیدا می کنند!