مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر از شاخه‎ های مهندسی می‎باشد که به طور تخصصی چندین زمینه از جمله علوم کامپیوتر، مهندسی برق الکترونیک را با هم ترکیب کرده است. این رشته به صورت کلی به دو زیرشاخه مهندسی نرم افزار و سخت افزار تقسیم می‎شود. مهندسی سخت‌افزار بر روی ساخت و طراحی میکروپردازنده‌ها، برد مدارها، روترها و سایر دستگاه‌ های تعبیه شده تمرکز می‌کند و مهندسی نرم افزار به طراحی، آزمایش و اصلاح برنامه ‌هایی که از طریق رایانه‌ها، دستگاه ‌های تلفن همراه و موارد دیگر اجرا می‌شوند، می‌پردازد. این رشته علاوه بر تمرکز بر روی عملکرد خود سیستم‎ های کامپیوتری، به پیوند این سیستم‎ها نیز توجه می‎کند.

تاریخچه مهندسی کامپیوتر با اختراع نخستین کامپیوتر دیجیتال الکترونیکی توسط جان وینسنت آتاناسوف و کلیفورد بری در سال 1939 میلادی آغاز شد.  جان وینسنت آتاناسوف در آن زمان مدرس فیزیک و ریاضیات در دانشگاه آیووا استیت و کلیفورد بری فارغ التحصیل مهندسی برق و فیزیک بود. این دو شخص به کمک هم کامپیوتر آتاناسوف-بری که به کامپوتر ABC نیز شناخته می‎شود را برای اولین بار ساختند. ساخت این نمونه اولیه در حدود پنج سال به طول انجامید..

توانایی های لازم:

مهندس کامپیوتر باید پایه‌ی ریاضی قوی داشته و توانایی‌اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. همچنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسائل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارایی را داشته باشد.

در ضمن دانشجویی که وارد این رشته می‌شود باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد.

برخی از درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل:

فیزیک، ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، آزمایشگاه کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، ساختمان‌های گسسته، برنامه‌سازی پیشرفته، آمار و احتمالات مهندسی، ریاضی مهندسی، مدارهای الکتریکی، ساختمان داده‌ها، زبان ماشین و برنامه‌سازی سیستم، زبان‌های برنامه‌سازی، مدارهای الکترونیکی، مدارهای منطقی، طراحی الگوریتم‌ها، طراحی و پیاده‌سازی ریزپردازنده، معماری کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های عامل، کارگاه عمومی، سیگنالها و سیستم‌ها، مدارهای الکتریکی، انتقال داده‌ها، سیستم‌های کنترل خطی، الکترونیک دیجیتال، طراحی سیستم‌های VLSI، کارآموزی

آینده شغلی و تحصیلی:

امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقه‌مند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبرو نمی شود. بخصوص مهندسین نرم افزار که فرصت‌های شغلی بیشتری داشته و برای کار کردن نیز نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. به همین دلیل در بعضی از کشورها، صادرات نرم‌افزار یکی از اقلام مهم صادراتی و ایجاد درآمدهای ارزی برای آن کشور است. جالب است بدانید که متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که تا ۱۰ سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همان قدر که به نیروی برق وابسته هستند، به شبکه‌ی اینترنت وابسته خواهند شد؛ یعنی همان طور که اگر امروزه برق برود هیچ کاری نمی‌توان کرد، اگر در ۱۰ سال دیگر اینترنت قطع شود تمامی کارها متوقف خواهد شد. روشن است که در چنین جامعه‌ای متخصص کامپیوتر نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.