مصائب دوران دانشجویی در دانشگاه های غیر از محل سکونت

انتخاب شهر محل تحصیل برای داوطلبان کنکور اهمیت زیادی دارد. انتخاب شهری دیگر، به معنای سال‌ها دور ماندن از محل زندگی است.  شاید در حال حاضر از اهمیت این موضوع با خبر نباشید اما به محض پذیرفته شدن در دانشگاه غیر از محل سکونت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. این مشکلات حتی ممکن است منجر به افت تحصیلی شما شود پس بهتر است با آگاهی کامل شهر را انتخاب کنید.

در اینجا می‌توان به تعدادی از مسائل و مصائب تحصیلی دوران دانشجویی در دانشگاه های غیر از محل سکونت اشاره کرد:

  • جدا شدن از خانواده و دوستان؛ در واقع ممکن است فرد با کمبود عاطفه و محبت از سوی خانواده مواجه شود و دیگر از آن امکانات سابق که در خانواده فراهم بود برخوردار نشود.
  • هزینه ی زیاد رفت و آمد بین شهر محل سکونت و محل تحصیل، هزینه خوراک و اجاره های سنگین.
  • رویارویی با افرادی که فرهنگ و رسوم متفاوتی دارند(اختلاف فرهنگی بین شهر محل سکونت و شهر محل تحصیل)؛ این موضوع دوست‌یابی را از بین فرهنگ‌های مختلف دشوار می‌کند و باعث ایجاد احساس دلتنگی می‌شود.
  • عدم آشنایی با تمام نقاط شهر
  • ورود به خوابگاه و کنار آمدن با هم اتاقی‌ها و در برخی موارد، اعتماد به هم اتاقی‌ها در مدت زمان کوتاه به سبب زندگی شبانه روزی
  • عدم تغذیه‌ی‌ مناسب که به سبب مشغله‌ی تحصیلی و … به وجود می‌آید.
  • مشغول شدن به کارهای پاره وقت در ادارات و شرکت ها برای تأمین هزینه‌ها و دور شدن از محیط درس و عدم شرکت در کلاس‌های دانشگاه

اما با همه‌ی این مشکلات، بسیاری از افراد، سطح علمی برخی از دانشگاه ها را در شهر‌های بزرگ، دلیل مهاجرت به این شهرها می دانند پس اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است قبل از رفتن به شهری دیگر تمامی جوانب را بررسی کنید تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. البته دور شدن از محل سکونت برای کسب علم و دانش شعاری اشتباه نیست! اما با توجه به موقعیت خانوادگی و فردی هر داوطلب، تعریف مجزا و خاص خود را دارد که لازمه‌ی آن تأمل و تفکر بیشتر است!

اساس و پایه بیوتکنولوژی جدید را می‌توان انتقال ژن‌های یک موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آن‌ها در موجود جدید دانست؛ فن آوری رو به گسترشی که امروزه به سرعت در صنایع دارویی غذایی، پزشکی، شیمیایی و کشاورزی وارد شده است. برای مثال ممکن است این ژن‌ها وارد یک باکتری شوند و پس از فعال شدن ترکیبات کم مقدار ولی با ارزشی چون هورمون رشد یا انسولین ایجاد کنند یا ممکن است این ژن‌ها به گیاهان منتقل شده و گونه هایی را ایجاد کنند که در مقابل آفت کش‌ها مقاوم هستند یا این که بازدهی بالایی دارند. به این ترتیب استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی محدودیت خاصی نخواهد داشت همچنین کشاورزان می‌توانند در پرورش گیاهانی چون سویا از سموم و آفت کش‌های کمتری استفاده کنند و با استفاده از نژادهای جدید، با همان سرمایه‌گذاری قبلی محصولی تا چند برابر به دست آورند. رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته‌ای مهندسی – علوم پایه است که قلمرو آن حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در بر می‌گیرد. این رشته در کشور ما از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می‌شود.

توانایی های لازم:

رشته‌ی بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو می پذیرد چرا که بعضی از گرایش‌های این رشته به علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایش‌ها به رشته‌های مهندسی مربوط می شود. گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی خاصی است که مناسب با توانایی‌های دانشجویان سر آمد به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر بهره‌ی هوشی، قدرت درک و استدلال توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی‌های ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ درجه دکتری در این رشته آماده می‌کند. از همین رو نیمی از ظرفیت پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ماقبل نهایی المپیادهای دانش‌آموزی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست‌شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز مخصوص داوطلبانی است که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آن ها از ۱۰۰۰۰ کمتر نباشد. در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی به عمل می‌آید تا دانشجویانی که واقعا علاقه‌مند بوده و انگیزه علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.