کنکور امروز و فردای آموزش‌وپرورش را تباه کرده است

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به اینکه کنکور اجازه تحول آفرینی را به آموزش‌وپرورش نمی‌دهد، گفت:‌ اجرای سند تحول بنیادین دردهای مزمن آموزش‌وپرورش را درمان می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مقرر شد که این سند مبنای تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. با گذشت بیش از پنج سال از تصویب سند تحول بنیادین و با وجود مطالبات رهبر معظم انقلاب، اجرای این سند با فراز و فرودهایی همراه شده است و به دلیل اهمیت اجرای سند تحول بنیادین برای نظام آموزش و پرورش کشور، یکی از مهمترین مسائلی است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفت، اجرای این سند است.

البته در برنامه‌ ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارایه شد، مباحث مربوط به آموزش‌وپرورش در یک بند خلاصه شده بود و آن هم به خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی اشاره داشت. اما با بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس، موارد دیگری نیز اضافه شد که مهمترین آنها اجرای سند تحول بنیادین است.

**  سند تحول بنیادین محور اصلی برنامه ششم آموزش‌وپرورش

سند تحول بنیادین که پس از یک دهه تلاش به تصویب رسید، سندی بومی در عرصه نظام تعلیم و تربیت کشور و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی است،‌ کم‌توجهی وزارت آموزش و پرورش به اجرای سند تحول بنیادین علاوه بر کاهش کیفیت تعلیم و تربیت ، سرمایه انسانی کشور را در آینده ضعیف‌می‌کند و در نتیجه تحقق بسیاری از اهداف و سیاست‌های نظام را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

با توجه به حساسیت این موضوع، نمایندگان کمیسیون تلفیق در بررسی برنامه ششم توسعه در بحث آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین را محور اصلی قرار دادند. بند ۷۵ برنامه ششم توسعه به سند تحول بنیادین آموزش‌‌وپرورش اشاره دارد و در این بند آمده است که در طول پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه باید سند تحول بنیادین اجرا شود.
برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کرده است و براین اساس اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش یکی از اقداماتی است که می‌تواند منجر به تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور شود.

در همین رابطه مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: سال۸۲ صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش به فکر تهیه سندی راهبردی افتادند و برای این کار پیش فرض‌هایی داشتند چرا که به دنبال ایجاد آموزش و پرورشی هماهنگ با فرهنگ ایران بودند.

وی افزود: تدوین سند تحول بنیادین چند دلیل داشت و یکی از اصلی ترین دلایل این بود که آموزش و پرورش کشور براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی نبود در حقیقت نظام آموزش‌وپرورش ما وارداتی و براساس فلسفه اومانیستی بنا نهاده شده بود، هرچند سعی کرده بودیم آن را بومی کنیم اما خروجی چیزی نبود که مدنظر ما باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رهبرمعظم انقلاب پرچم‌دار تحول بنیادین در‌آموزش و پرورش هستند و تأکید دارند که اصلاحات ظاهری پاسخگوی نیازها نیست و باید به ریشه‌ها که تئوری‌ها و نظریه‌ها حاکم است، پرداخت. در حقیقت ریشه‌ها باید مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی باشد و سند تحول بنیادین این ادعا را دارد.

نوید ادهم ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تدوین سند تحول بنیادین این بود که آموزش و پرورش همگام با تحولات محیطی پیش نمی‌رفت و روش‌های آن به روز نمی‌شد بنابراین به آموزش و پرورشی چابک نیازد اشتیم که همگام با پیشرفت‌های جهانی به روز شود. باید توجه داشت که کار در‌آموزش و پرورش طولانی مدت است اما دولت‌ها عجله دارند و این موارد با یکدیگر در تضاد است در چنین شرایطی نیاز بود تا برنامه طولانی مدتی تدوین شود که تمام دولت‌ها ملزم به تبعیت از آن باشند برهمین اساس سال ۹۰ سند تحول بنیادین رونمایی شد که تمام وزرای آموزش‌وپرورش باید مطابق با آن فعالیت کنند.

** اجرای سند تحول بنیادین دردهای مزمن آموزش‌وپرورش را درمان می‌کند

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی، بیشترین استیضاح مربوط به وزرای آموزش و پرورش است، به گونه‌ای که یک وزیر دو یا سه ماه پس از حضور در وزارتخانه مورد سوال‌های متعدد نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر سند تحول بنیادین تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود بسیاری از دردهای مزمن آموزش‌و پرورش از بین می‌رود به عنوان مثال هم اکنون آموزش در مدارس به شدت حافظه گراست، معلومات و محفوظات را می‌سنجد و اندیشیدن را آموزش نمی‌دهیم برهمین اساس پس از تدوین سند تحول بنیادین در پایه ششم درس کار و فناوری و تفکر و پژوهش ارائه شد.

** دانشگاه فرهنگیان به دو هزار عضو هیئت علمی نیاز دارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین باید شایستگی‌های لازم را پیدا کند و براین اساس دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد تا نیروهای باکیفیت وارد آموزش و پرورش شوند؛ این دانشگاه در تراز خود باید دو هزار هیئت علمی داشته باشد تا بتواند نیروهای موجود را ساماندهی کند.

نوید ادهم تصریح کرد: تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری در سند تحول بنیادین مورد تأکید است که براین اساس ساخت مدارس باید به گونه‌ای باشد که آموزش‌ها صرفاً در کلاس درس نباشد و به ویژه امکانات ورزشی در مدارس دخترانه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

** کنکور امروز و فردای آموزش‌وپرورش را تباه می‌کند

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها زمانی که به مدرسه می‌آیند سراغ نمره فرزند خود را می‌گیرند اما نمی‌گویند فرزندم خجالتی یا منزوی است باید چه کار کنیم، افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در‌ آموزش و پرورش کنکور است که همانند سد آهنی نفوذ ناپذیری فراروی این وزارتخانه قرار دارد و آن را زمین گیر کرده است و این مسئله حتی آموزش و پرورش فردای ما را تباه خواهد کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر کنکور به رشد خود ادامه دهد اجازه تحول آفرینی را به آموزش و پرورش نمی‌دهد و متأسفانه کنکور حتی به دوره ابتدایی نیز رسیده است و ما نمی‌توانیم به تنهایی آن را حذف کنیم. بارها از مسئولان آموزش عالی درخواست کردیم برای از میان برداشتن کنکور کمک کنند اما آنها معتقدند که کنکور باید باقی بماند و برای این موضوع دلایلی نیز دارند.

** آموزشگاه‌های خصوصی صحنه‌گردانان کنکور

نوید ادهم بیان کرد: بخش غیردولتی و آموزشگاه‌های خصوصی موضوع کنکور را صحنه گردانی می‌کنند و اگر این مشکل را حل نکنیم تحول در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود. در حقیقت باید مدلی طراحی شود که نیاز آموزش عالی و آموزش و پرورش را پاسخ دهد و روش موجود صرفاً نیاز آموزش عالی را پاسخ می‌دهد و آموزش و پرورش زمین گیر شده است.

وی ادامه داد:‌هم‌اکنون دانشگاه‌ها با صندلی خالی مواجه شده‌اند اما در آموزش‌وپرورش وزیر نگران این است که بخاری مدارس آتش نگیرد، دلیل این شرایط نیز این است که سرمایه‌گذاری را به سمت دانشگاه‌ها برده‌ایم در حالیکه سرمایه‌گذاری را باید برای کودکان و از دوره ابتدایی انجام داد.هم‌اکنون برای درمان آسیب‌های اجتماعی بهترین زمان آغاز فعالیت‌های پیشگیرانه از دوره ابتدایی است.

  • نویسنده: admin
  • تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
  • نمایش: 458 نفر
  • دسته ها:
پیش دانشگاهی ریاضی-تجربی , دانشگاه

دیدگاه شما

( الزامی )

( الزامی )

موضوعات

تبلیغات

ads-120

تبلیغات

آگهی موجود نیست برای اطلاعات بیشتر به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید. باتشکر