کمبود مشاور و مربی بهداشت در مدارس در کنار کمبود معلم احساس می‌شود، طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در مدارس دولتی عادی به ازای هر ۱۵ نفر دانش‌آموز یک ساعت مشاور اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش یکی از چالش‌های اصلی این وزارتخانه در سال‌های اخیر و چشم‌انداز پیش‌رو است؛ بر اساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه که در سال 97 با عنوان «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال 1406»  منتشر شد، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال 1406، 463.272 نفر خواهد بود که حدود 71 درصد (328.426 نفر) از این تعداد قبل از سال 1402 بازنشسته خواهند شد.

بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های 1400 و 1401 صورت خواهد پذیرفت در این سال‌ها تعداد 38.902 نفر معلم و  2.186  نیروهای کیفیت بخشی (مربی بهداشت، مشاور مدارس و… ) بازنشسته می‌شوند؛ در همین رابطه علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: « نیاز آموزش و پرورش را باید در دو طیف دنبال کنیم. نخست نیاز به نیروی آموزشی است که معلمان عمدتاً از این طریق جذب می‌شوند. دوم، جذب نیرو در مشاغل تخصصی مانند مشاور، سرپرست کارگاه، مربی بهداشت و از این حیث است. نیاز آموزش و پرورش در بخش آموزشی ممکن است تعدیل شود اما در سایر مشاغل تخصصی همچنان این نیاز پابرجاست.»

در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی 1400-1401 درباره جذب نیروهای کیفیت بخشی آمده است: اولویت تخصیص مربی پرورشی و مشاور در مدارس شبانه روزی است همچنین سازماندهی نیروهای مشاور ابتدا در دوره متوسطه اول ( به دلیل هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم) انجام می‌شود و پس از تکمیل این دوره در صورت وجود نیرو در دوره متوسطه دوم و ابتدایی سازماندهی می‌شوند.

وضعیت اختصاص نیروی مشاوره در دوره‌های تحصیلی مختلف در تصویر زیر قابل مشاهده است:

مدارس دولتی , معلمان , وزارت آموزش و پرورش ,

مراقب سلامت به مدارس بدین شرح تخصیص می‌یابد: به ازای هر 750 نفر دانش‌آموز مدارس دولتی شهری در سطح منطقه یک نیروی موظف مرتبط از بین “پزشکان، مربیان بهداشت و سایر شاغلین گروه پزشکی و پیراپزشکی” به این فعالیت قابل تخصیص است و اولویت مدارس ابتدایی، پرجمعیت و استثنایی است.

در صورت کمبود مراقب سلامت صدور ابلاغ برای نیروهای دارای کسر ساعت موظف در رشته‌های تحصیلی زیست‌شناسی، علوم تجربی و تربیت بدنی با حداقل 6 ساعت در هفته مقدور است.

همچنین محمد محسن بیگی، مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود مراقب سلامت در مدارس به تسنیم گفت:  10 هزار مراقب سلامت کم داریم البته بخشی از این کمبود بر اساس سهمیه استخدامی به عنوان مراقب سلامت استخدام می‌شوند، سال گذشته 850 مراقب سلامت برای مدارس استخدام شدند؛ تفاهمنامه با وزارت بهداشت یکی از موضوعات مشترک پیگیری مجوز استخدامی برای جذب مراقبین سلامت است که توسط دستگاه انجام شود تا با نتیجه بهتری همراه باشد.